World Scout Jamboree

17 november, 2021 av Mathias Nordvi

Er du født mellom 22. juli 2005 og 31. juli 2009, og har lyst på tidenes speideropplevelse?

DA KAN DU BLI MED PÅ JAMBOREE I SØR-KOREA

Hva er World Scout Jamboree?
World Scout Jamboree (WSJ) arrangeres hvert fjerde år. Verdensspeiderleiren er for speidere i alderen 14 til 17 år, og er en fantastisk opplevelse. Kanskje blir ditt barn en av deltakerne fra Norge i 2023?

Å reise til en annen del av verden og delta på World Scout Jamboree er en fantastisk opplevelse speidere aldri glemmer.

Draw your Dream er leirens motto, og deltakere kan  bli med på aktiviteter som tar for seg miljø, bærekraftsmålene, teknologi og vitenskap. Det blir mye moro, men programmet er også tenkt å være en tankevekker om hva som skjer i verden, og hva vi speidere kan bidra med. En verdensspeiderleir er nemlig en møteplass for å forstå hvordan andre menneskene i verden har det, bli godt kjent med dem, og legge grunnlag for å jobbe for en bedre verden i fremtiden.

Før selve leiren starter får de norske deltakerne bli med på en spennende troppstur i og rundt hovedstaden Seoul. Troppsturen gir deltakerne et innblikk i koreansk kultur, K-pop og koreansk teknologi. Sør-Korea er et av verdens mest teknologisk avanserte land.

Hvor mye koster det å delta, og hva er inkludert i prisen?
Det er slik at landene i verden har svært ulik økonomi. På en verdensspeiderleir tenker vi fellesskap, og derfor betaler deltakerne fra velstående land, som Norge, en høyere deltakeravgift for de 12 leirdagene, slik at speidere fra en god del andre land kan få en deltakeravgift bedre tilpasset deres økonomi.

Vel framme i Sør-Korea blir det et hotellopphold før leiren på de norske deltakerne i forbindelse med troppsturen i og rundt Seoul. All mat under hele reisen er dekket, og deltakeravgiften inkluderer også felles særpreg (f.eks. egne plagg for den norske kontingenten).

Deltakeravgift for norske speidere er 39 000 kr (mange finansierer dette med både sparing, dugnad, støtte fra speidergruppe, osv).

Kan barnet mitt bli med?
Speidere må være født mellom 22. juli 2005 og 31. juli 2009 for å delta. Flere har allerede søkt, påmelding er åpen via Norges speiderforbunds medlemssystem Min speiding.

Sjekk www.jamboree.no for mer informasjon eller ta kontakt med info@jamboree.no
Frist for å søke er 15. januar 2022.

Speiderhilsen,

Den norske kontingenten til World Scout Jamboree 2023